فهرست مطالب

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه و رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری

مقدمه

رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه  ، نسبت به مدت مشابه درای روندی  صعوی می باشد. زیرا کربنات سدیم همواره یکی از ضروریترین مواد اولیه برای کارخانجات و صنایع مهم کشوری بوده است. خوشبختانه با وجود کارخانجات تولید کربنات سدیم در داخل کشور  ، ما از واردات این محصول کاملا بی نیاز می باشیم. و صنعتگران و تولید کنندگان از محصولات تولید داخل استفاده می کنند.

کارخانجات تولید کربنات سدیم مراغه و سمنان با تلاش شبانه روزی خود در حال تولید انواع کربنات سدیم سبک و سنگین هستند. تا چرخه تولید در بقیه کارخانجات و کارگاه ها متوقف نشود. شرکت کربنات ایران نیز رسالت خود را بر این اصل بنا نهاده است. تا با تامین همیشگی و به موقع انواع کربنات سدیم سبک و سنگین ، نیاز تولید کنندگان و مصرف کنندگان را برطرف نماید.

با این حال تا به امروز خیلی کم اتفاق افتاده است که در کشور ما با کمبود کربنات سدیم مواجه شویم و این محصول دائما در دسترس تمامی صنایع بوده است. ولی در شش ماه دوم سال جاری ، با افزایش مصرف کنندگان این محصول ، تقاضا برای فروش کربنات سدیم 50 کیلویی با رشد چشمگیری مواجه شده است. در این مقاله سعی شده است تا اکثر عوامل دخیل در این رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری ، مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

بررسی کلی عوامل موثر برای رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری

در طی سالجاری عوامل متعددی در رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه دخیل هستند. زیرا کربنات سدیم چه به فرم سبک و چه فرم سنگین در اکثر کارخانجات مصرف دارد و از آن برای تولید کالاهای ضروری استفاده می شود. از تولید شوینده ها تا تولید دارو ها و تولیدات شیشه ای و … همگی وابسته به خرید کربنات سدیم سبک مراغه هستند.

با توجه به اینکه دو کارخانه در سطح کشور در جهت رفع نیاز کربنات سدیم فعالیت می نمایند. اما گاها با رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری و به دنبال آن با کسری کربنات سدیم نیز مواجه می شویم. که این مشکل مقطعی و کوتاه مدت می باشد و بیش از چند ماه ادامه نداشته است. از طرفی کارخانجات کربنات سدیم مراغه و سمنان در تلاش هستند تا محصولات خود را به کشور های همسایه نیز صادر کنند.

صادرات از جمله اهداف بسیار مهم کشور ما در دوران تحریم است تا بتوان ارز مورد نیاز کشور را از این طریق تامین کرد. رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه به طور غیر قابل پیش بینی افزایش پیدا کرد. و تمامی دست اندرکاران این عرصه در تلاش هستند تا این نیاز مهم را برآورده کنند. شرکت کربنات ایران نیز در صدد هست تا با تلاش همکاران خود ، کربنات سدیم صنایع و تولیدی ها را در اسرع وقت تامین نماید.

 

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه و رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه و رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری

 

انواع کربنات سدیم قابل عرضه توسط شرکت کربنات ایران

 

 

 

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه

 

 

عوامل اثر گذار در رشد تقاضا برای رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری

همانگونه که در مطالب فوق بیان شد. عوامل اثر گذار بر رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه چندین مورد مختلف را شامل می شوند که در جدول زیر به آن ها اشاره شده است.

عوامل اثر گذار بر رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه

 

دلایل موارد
افزایش تولید شیشه و رشد

صادرات آن

شیشه
افزایش تولید داخلی محصولات مرتبط

با خرید کربنات سدیم سبک مراغه

تولید داخلی
رشد قابل توجه مصرف کنندگان

این محصول

مصرف کنندگان
رشد صادرات کربنات سدیم سبک مراغه صادرات
فرار رسیدن فصل استفاده از مواد شوینده

و استفاده از این محصول در تولید آن ها

مواد شوینده
کمبود سوخت گاز و انرژی در فصل  زمستان سوخت و انرژی

 

موارد تاثیر گذار بر رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم

تولید و صادرات شیشه و محصولات مرتبط

شرکت کاوه سودای مراغه یکی از قطب های تولید شیشه و بلور می باشد.  و خوراک اصلی این کارخانه کربنات سدیم می باشد. در حال حاضر نیز تولید این کارخانه افزایش چشمگیری داشته و به طبع آن در صادرات محصولات بلور و شیشه نیز افزایش قابل ملاحظه ای را شاهد هستیم. لذا همانگونه که بیان شد چون کربنات سدیم به عنوان ماده اولیه اساسی در صنعت بلور و شیشه سازی استفاده می گردد.

مصرف و خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه نیز افزایش پیدا می کند. همچنین سفارش بلور و شیشه در اواخر سال و در شش ماه دوم رونق میگیرد. و کارخانه ها و کارگاه های شیشه گری اقدام به خرید کربنات سدیم سبک مراغه می کنند. تا بتوانند سفارشات شیشه خود را در موعد مقرر تحویل دهند.

و چون میزان تولید کربنات سدیم ، مقداری مشخص می باشد. لذا کارخانجات توانایی جوابگویی برای این حجم از تقاضا را ندارند. بنابر با رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای این محصول زیاد شده و در بازار دچار کمبود و کسری می گردد.

تولید مواد شوینده و بهداشتی

از آنجا که کربنات سدیم برای تولید شوینده ها کاربرد دارد. و معمولا ایرانیان در فصل آخر سال از مواد شوینده برای تمیز کردن فرش مبلمان و خانه ها بهره می برند. این موضوع در رشد خرید مواد شوینده و بهداشتی و به دنبال آن نیز رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری از سوی کارخانجات تولید کننده مواد شوینده جهت خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه نقش اساسی دارد.

حتی  اگر دقت کنید با نزدیک شدن به اواخر سال تبلیغات تلویزیونی نیز بیشتر به تبلیغ شوینده ها اختصاص دارد. علت اصلی این موضع آن است که کربنات سدیم سبک مراغه ، یکی از مواد اولیه اصلی در تولید مواد شوینده و بهداشتی می باشد. و مصرف آن در روزهای نزدیک به عید ، افزایش پیدا می کند.

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه توسط مصرف کنندگان داخلی

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه توسط مصرف کنندگان داخلی نیز در رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه بی تاثیر نمی باشد. از طرفی با توجه به روند افزایشی قیمت ارز و طلا ، به خصوص دلار در شش ماه دوم سال جاری و تاثیر مستقیم ان بر قیمت سایر اقلام بخصوص مواد شیمیایی انتظار می رفت.

که قیمت کربنات سدیم دچار نوسان شود. بنابراین کارخانجات و کارگاه های تولیدی برای جلوگیری از ضرر احتمالی علاقه شدیدی به خرید مازاد و انبار کردن از خود نشان دادند. و در نهایت باعث افزایش تقاضا شد. همچنین می دانیم که قیمت اقلام شیمیایی با توجه به اینکه مستقیما در اقتصاد کلان کشوری تاثیرگذار است.

و با توجه به نوسانات بازار ارزی دچار افزایش روز افزون می شود و صنعتگران هم از قیمت بالای محصول و هم از کمیاب شدن ناگهانی محصول ، دست به خرید مازاد می زنند.

برای کنترل بهتر این ناهماهنگی ها بهتر است کارخانجات فعلا و به صورت موقتی صادرات خود را متوقف کنند. تا بازار داخلی کربنات سدیم از این شوک موقتی خارج گردد. این تقاضای مازاد و از طرفی انبار کردن های بی مورد موجب افزایش بی رویه و روز افزون قیمت شده و از طرفی ممکن است. کیفیت کالا نیز با انبار کردن های بی مورد از دست رفته یا حتی باعث بروز حادثه نیز شود.

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه مازاد بر نیاز ، توسط برخی کارخانجات

مسئله مهم دیگر این است که کارخانجات و صنایع بزرگ با خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه ، اقدام به انبار کردن آن در حجم بالایی می کنند. و این مسئله باعث می شود تا کربنات سدیم در انبار های سطح کشور کمیاب شود. و رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید این محصول را به دنبال داشته باشد.

در نتیجه کارگاه های کوچک که از قضا به لحاظ مالی سرمایه کافی برای خرید روزمزره و لازم خود را هم ندارند. در تهیه کربنات سدیم دچار مشکل شوند و حتی ممکن است کسب و کار آنها به تعطیلی کشیده شود.

در حالی که در کارخانه مجاور همین کارگاه چند صد تن کربنات سدیم انبار شده است. این مسئله ناخود آگاه باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در ابعاد بزرگتر شده و بیکاری و تعطیلی کارخانه و کارگاه های کوچکتر را در پی دارد. آن هم در شش ماه دوم سال که باید تولید رونق داشته باشد.

کمبود سوخت و منابع انرژی و تاثیر ان بر خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه

بحث دیگری که در رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه حائز اهمیت است. کافی نبودن منابع سوخت و افزایش چشمگیر مصرف گاز و سایر فراورده های نفتی در پاییز و زمستان در شبکه خانگی می باشد. به این دلیل ، کارخانجات کشور سوخت لازم خود را در فصل سرد سال نمی توانند دریافت کنند. و این موضوع باعث کاهش تولید یا حتی تعطیلی آن ها نیز می شود.

کارخانجات تولیدی کربنات سدیم سمنان و مراغه نیز از این امر مستثنی نیستند. و به دلیل نبود سوخت برای تولید مکن است. یا با نصف ظرفیت خود اقدام به تولید نمایند یا حتی کارخانه را برای مدت کوتاهی به صورت موقتی از مدار تولید خارج نمایند. این دقیقا همان موضوعی است که زمستان امسال ، اکثر کارخانجات بزرگ کشور با آن مواجه شدند.

به این ترتیب به دلیل اینکه این اتفاق در دو سه سال اخیر تکرار شده است. اکثر کارخانه ها و صنایع در شروع شش ماه دوم سال اقدام به خرید مازاد مواد شیمیایی ، از جمله کربنات سدیم می کنند. تا اگر کارخانه ها در فصل زمستان تعطیل شدند. بتوانند اقلام مورد نیاز خود را از انبار خود تهیه کنند و در فرآیند تولید دچار رکود و مشکل نگردند.

البته در مقابل این مشکل برخی کارخانه ها به جای استفاده از گاز از سوخت های جایگزین نظیر مازوت استفاده می کنند که شدیدا آلاینده است. و موجب آلودگی هوای شهر ها می شود که عملا کار نادرستی است. منتهی برخی کارخانجات تولیدی استفاده از سوخت جایگزین را به تعطیلی ترجیح می دهند.

 

نقش افزایش تقاضای مصرف کنندگان در رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم

از ابتدای سال جاری و به خصوص در شش ماه دوم سال جاری ، تولیدات مرتبط با خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه ، رشد قابل قبولی را شاهد هستند. یعنی تعداد کارخانجات و کارگاه های کوچک که مصرف کننده کربنات سدیم هستند افزایش یافته است. و در پی ان نیز رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید این محصول را شاهد هستیم.

با بررسی آمارها و داده ها مشخصی می گردد که از ابتدای امسال ، تعداد خریداران و مصرف کنندگان کربنات سدیم سبک مراغه روندی افزایشی را به خود دیده است.زیرا با توجه به موارد زیاد کاربردهای این محصول ، بخش های تولیدی بسیاری از این محصول به عنوان ماده اولیه خود بهره می برند.

همچنین با ایجاد و گسترش کارگاههای ریخته گری و ذوب فلزات گرانبها ، تقاضا برای خرید کربنات سدیم 50 کیلویی مراغه نیز ، نسبت به مدت مشابه سال قبل ، افزایشی چشمگیر داشته است. تمامی موارد ذکر شده همگی در رشد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری برای خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی مراغه در شش ماه دوم سال جاری سهیم می باشند.

 

 

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی سمنان

خرید کربنات سدیم سبک 50 کیلویی سمنان

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org