فهرست مطالب

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

مقدمه

شرکت کربنات ایران یکی از بزرگترین و معتبرترین تامین کنندگان ، در زمینه فروش کربنات سدیم 50 کیلویی سبک و سنگین در سطح ایران می باشد. که با چندین سال سابقه ، تامین و عرضه این محصول را در سراسر کشور به صورت عمده و خرده انجام می دهد. شرکت کربنات ایران از بدو فعالیت خود با کسب نمایندگی از کارخانجات کاوه سودا و کربنات سمنان ، خدمات فروش کربنات سدیم 50 کیلویی و محصولات جانبی را به مشتریان محترم ارائه می نماید.

شرکت کربنات ایران طی سالیان اخیر با دایر نمودن شعب متعدد در اقصی نقاط کشور و با مرکزیت شهرهای تهران و تبریز ، کربنات سدیم را به صورت گسترده در کل ایران تامین می نماید. همچنین این مجموعه با در اختیار داشتن انواع امکانات لجستیکی و حمل نقلی ، توانایی ارسال و حمل سفارش های مشتریان و خریداران را به تمام نقاط کشور دارا می باشد. و خریداران و مصرف کنندگان می توانند از اقصی نقاط کشور با ارتباط با واحد فروش سفارشات خود را ثبت نمایند.

از دیگر مزایای خرید کربنات سدیم از شرکت کربنات ایران ، فروش کربنات سدیم 50 کیلویی توسط این مجموعه با نازلترین و بروز ترین قیمت موجود در بازار می باشد. همچنین این مجموعه با قابلیت تامین و عرضه کربنات سدیم در تمام طول سال ، نیاز مصرف کنندگان را تحت هر شرایطی تامین و مرتفع می نمایند. خریداران و مصرف کنندگان محترم می توانند جهت آگاهی از شرایط فروش و ثبت سفارشات خود با همکاران ما در واحد فروش در ارتباط باشند.

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی و آشنایی اجمالی با آن

در این بخش می خواهیم تا اطلاعات مورد نیاز در فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به صورت اجمالی در اختیار خریداران قرار گیرد. کربنات سدیم یکی از انواع مختلف شناخته شده نمک های سدیم است. که فرمول مولکولی آن Na2Co3 می باشد. این محصول از فرآیند ترکیب یون های سدیم و کربنات حاصل می شود. و اغلب شکل های رایج ان به صورت نمک های سفید رنگ و محلول در آب می باشند.

و از انحلال این نمک ها درون آب ، محلول قلیایی بدست می آیند که دارای درجه بازی متوسطی می باشند. این ماده در زمان های قدیم به شکل طبیعی و سنتی از گیاهانی که در مناطق دارای خاک غنی از عنصر سدیم بودند ، بدست می آمده است. ولی در حال حاضر روش های تولید کربنات سدیم به کل تغییر کرده و روش های مدرن شیمیایی جایگزین روش های سنتی شده اند.

فرآیند سولوی یکی از انواع این روش ها می باشد. که طی آن کربنات سدیم با واکنش های شیمیایی خاصی از ترکیب سدیم کلرید و آهک تولید می گردد. یکی از کاربردهای اصلی و مهم کربنات سدیم ، استفاده از آن در تولید انواع شیشه و بلور می باشد. به همین علت نیز اکثر کارخانجات تولید کننده بلور و شیشه از عمده مصرف کننده های این محصول می باشند. و فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به کارخانجات شیشه سازی به همین علت صورت می گیرد.

تنظیم و تثبیت PH واکنش های شیمیایی جهت ایجاد محیط های قلیایی از دیگر کاربردهای این ماده شیمیایی می باشد. همچنین به دلیل خواص شیمیایی خاص این محصول شیمیایی از آن در ساخت و تولید انواع محصولات شوینده ، مواد لکه بر ، ترکیبات رسوب زدا ، برخی مواد غذایی استفاده می گردد.

 

 

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

 

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی و معرفی انواع آن

 

 

مشخصات فیزیکی و شیمیایی کربنات سدیم

حال در این بخش از مطالب مربوط به فروش کربنات سدیم 50 کیلویی می خواهیم به بررسی برخی خواص فیزیکی و شیمیایی این محصول بپردازیم. زیرا آشنایی با خواص شیمیایی و فیزیکی یک ترکیب شیمیایی ، باعث افزایش آگاهی و اطلاعات مصرف کنندگان ، هم در مورد خود محصول و هم در مورد نحوه مصرف آن می گردد.

و این موارد نیز باعث افزایش ایمنی درمحیط کار می شوند. در جدول زیر به معرفی برخی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مرتبط با فروش کربنات سدیم 50 کیلویی پرداخته ایم.

مقدار یا عنوان یا ویژگی
کربنات سدیم نام علمی
سودا اش ، اسید کربنیک ،

سنگ قلیا ، جوهر قلیا

سایر نام ها
Na2CO3 فرمول شیمیایی
پودر سفید رنگ شکل ظاهری
۸۵۱ °C (anhydrous)
۱۰۰ °C (decomp, monohydrate)
۳۴ °C (decomp, decahydrate
نقطه ذوب
۱۶۰۰ °C (anhydrous)

 

نقطه جوش
سدیم بی کربنات آنیون های مرتبط
لیتیوم کربنات ، پتاسیم کربنات ،

کربنات روبیدیوم ، کربنات سزیم

کاتیون های مرتبط
S2 , S22 , S26 شماره های نگهداری
به صورت نامحلول در داخل استون و اتانول انحلال پذیری کلی
70 g/L (0 °C)
216 g/L (20 °C)
450 g/L (100 °C
 
حلالیت در آب
2.54 g/cm3 (anhydrous)
2.25 g/cm3 (monohydrate)
1.46 g/cm3 (decahydrate)
 
چگالی
105.9884 g/mol (anhydrous)
124.00 g/mol (monohydrate)
286.14 g/mol (decahydrate)
 
جرم مولی

آنالیز شیمیایی کربنات سدیم سبک سمنان

حداکثر حداقل واحد ترکیب شیمیایی
99/6 99/2 Wt % سدیم کربنات
0/5 0/1 Wt % سدیم کلراید
0/1 Wt % سدیم بی کربنات
0/05 Wt % سدیم سولفات
0/2 Wt % رطوبت
30 ppm آهن
30 ppm نیکل
10 ppm کروم
10 ppm منگنز
30 ppm مس

روش های تولید کربنات سدیم

در مطالب مربوط به فروش کربنات سدیم 50 کیلویی ، آشنایی روش های تولید آن خالی از لطف نمی باشد. کربنات سدیم به دو روش صنعتی و سنتی تولید می شود. روش سنتی آن از خاکستر گیاهانی که در خاک‌های غنی از سدیم رشد می‌کنند یافت و استخراج می شود. تولید کربنات سدیم سبک به طور کلی طبق دو روش زیر انجام می شود.

از سنگ معدن های کربنات سدیم و کربنات هیدروژن

از نمک (کلرید سدیم) و کربنات کلسیم

اما فرآیند صنعتی تولید در فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به روش های زیر است:

سنتز شیمیایی کربنات سدیم از طریق فرایند سولوِي (Solvay)یا فرآیند آمونیاک سودا

استخراج کربنات سدیم از منابع معدنی (حرارات دادن جوش شیرین)

 

 

معرفی فرآیند سولوی (solvay process) 

در مطلب فروش کربنات سدیم 50 کیلویی می خواهیم به بررسی فرآیند سولوی بپردازیم. علت نام گذاری این فرآیند بخاطر ارنست سولوی می باشد. که در زمان های قدیم بنیان گذار تولید کربنات سدیم از روش ساده تر و به صرفه تر بود.  ارنست سولوی بعد از تلاش های شبانه روزی  فراوان در آزمایشگاه کوچک خود سرانجام به روشی دست یافت که با ترکیب سنگ اهک و آب نمک به تولید کربنات سدیم منجر شد.

پیش از ارنست سولوی تولید کنندگان از روش لبلانک برای تهیه کربنات سدیم استفاده می کردند. که هم مخاطرات زیادی برای انسان و محیط زیست داشت و هم اینکه از لحاظ اقتصادی اصلا مقرون به صرفه نبود. در واقع سولوی با کشف این روش خدمت بزرگی به جامعه صنعتی و تولیدی نمود. و از این طریق به شهرت و ثروت بسیاری دست یافت.

در فرآیند سولوی که به فرآیند آمونیاک سودا نیز شناخته می شود. روشی سهل و در دسترس در کنار مواد اولیه ارزان قیمت است. سنگ اهک (کلسیم کربنات) ، آمونیاک و آب نمک ( سدیم کلرید) از مواد اولیه و لازمه فرآیند سولوی می باشند. که در همه جای جهان در دسترس تولیدکنندگان هستند.

امروزه تولیدکنندگان مواد صنعتی و شیمیایی کربنات سدیم را صرفا با این روش تولید و استفاده می کنند. فروش کربنات سدیم 50 کیلویی نیز با این روش رشد چشمگیری داشته است.

آشنایی با فرآیند لبلانک

در ادامه مقاله فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به بررسی فرآیند لبلانک می پردازیم. این فرآیند توسط دانشمندی به نام نیکلاس لبلانک ابداع شد. در این روش برای تولید کربنات سدیم از نمک ، اسید سولفوریک و ذغال سنگ استفاده می شود. نحوه تولید بدین صورت است که نمک و اسید سولفوریک را به نقطه جوش می رسانیم. سپس به ترکیب حاصل ، سدیم سولفور و گاز هیدروژن کلرید استخراج می نماییم. و در ادامه سدیم سولفور را با پودر سنگ کربنات سدیم و ذغال سنگ مخلوط و سپس گرما می دهیم. تا سدیم کربنات ، گاز کربنیک (دی اکسید کربن) و کلسیم سولفور حاصل شود.

چون گاز کربنیک موجب آلودگی هوا می شود. و کلسیم سولفید ترکیبی بلا استفاده است. بنابراین این روش سال ها قبل منسوخ شد و به دلیل آلاینده بودن دیگر مورد استقبال قرار نگرفت.

استحصال کربنات سدیم از پسماند خمیر کاغذ

استحصال و تولید کربنات سدیم از خمیر کاغذ روشی غیر متداول می باشد. در این فرآیند پسماند خمیر کاغذ و اضافات کارخانجات کاغذ سازی حرارت داده می شوند. و ترکیبی بدست می آید که شامل کربنات سدیم ، سولفید سدیم و سولفات سدیم می باشد.  این ماده را به یک مخزن می ریزند. و آن را در درجه حرارت ۷۸۰ تا۸۷۰ سانتیگراد می جوشانند تا به  صورت محلول آبکی در آورند.

این محصول را در یک سطح فلزی خنک می کنند تا ذرات ریز جامدی بدست آید. و آن ها را آسیاب می کنند. سپس کربنات سدیم  و سولفید سدیم بدست می آید. که آن ها را  به مخزن نگهداری منتقل می کنند. تا به برج استخراج کننده جامد از مایع پمپ شود. سولفید سدیم در این برج از کربنات سدیم جدا شده و کربنات سدیم مایع را به داخل یک جدا کننده می ریزند. به نحوی که مواد جامد از کربنات سدیم جدا شوند.

بعد ، محلول بالای برج که معمولا از جنس سولفید سدیم می باشد. را به مخزن کربناته ،جهت ایجاد واکنش با دی اکسید کربن  و تولید سولفید هیدروژن و کربنات سدیم ، وارد می کنند. محلول آبکی حاوی کربنات سدیم را جدا می کنند و با کربنات سدیم موجود در پایین برج  مخلوط می کنند. سپس آن را سانتریفیوژ کرده و خشک می کنند تا کربنات سدیم استحصال گردد.

 

استخراج طبیعی کربنات سدیم از منابع معدنی

در این روش توسط یک شیمی دان چینی ابداع شده است. تزریق گاز دی اکسید کربن به محلول اشباع کلرید سدیم و آمونیاک انجام می شود. جوش شیرین ( بی‌کربنات سدیم ) ته نشین شده و سپس تا دمای 80 تا 90 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. تا کربنات سدیم خالص تولید شود. بقیه مراحل نیز همانند روش سولوی هستند. در آخر نیز مقداری آمونیاک با دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد به محلول اضافه می گردد. و در نهایت دمای محلول تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

یکی دیگر از روش های تولید کربنات سدیم در علم شیمی، فرآیند حاصل از ترکیبات معدنی مانند ترونا و نفلین است. که این روش در کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه که داراي ذخایر بزرگ ترونا هستند کاربرد دارد. ترونا یک نوع کانی است که در رسوبات نمکی به شکل تبخیری وجود دارد و رنگ آن نیز خاکستری است. در این سنگ ها ترکیبات کربنات هیدراته و بی کربنات سدیم یافت می شود.

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

انواع کاربردهای کربنات سدیم

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی برای تولید بلور و شیشه

بیشترین میزان فروش کربنات سدیم 50 کیلویی جهت مصرف آن در صنایع شیشه سازی است. به نحوی که این محصول یکی از مواد اولیه شیشه سازی است. در تولید شیشه از سیلیس نیز استفاده می شود. اما کربنات سدیم تمیز کننده و یکنواخت کننده ترکیبات سیلیسی می باشد. و نیازی نیست که صنعتگران از مواد گران تر یا نایاب تر برای این منظور استفاده کنند.

در تولید شیشه از کربنات سدیم با دانه های درشت استفاده می شود. و اگر درصد آن زیاد باشد محصول نهایی شیشه اهکی می باشد. شیشه آهکی همان شیشه بطری های نوشیدنی است.

فرآیند های شیمیایی

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی در بخش مواد شیمیایی بسیار ضروری و کاربردی می باشد. زیرا کربنات سدیم در دنیای مواد شیمیایی کاربرد های فراوانی دارد. و از آن در واکنش های شیمیایی ، اثر بازی و الکترولیت استفاده می شود. همچنین کربنات سدیم یک رسانای خوب در فرآیند الکترولیز است. و نیز برای تولید بی کربنات سدیم ، تهیه بوراکس و بی سولفیت سدیم هم مصرف می شود.

تولید کاغذ

در تولید کاغذ که ، یکی از لوازم پرمصرف دنیای امروز می باشد. از مواد اولیه زیادی استفاده می شود. برای نمونه می توان به چوب ، نیشکر یا کاغذهای باطله (تولید کاغذهای بازیافتی) اشاره کرد. استفاده از کربنات سدیم برای جداسازی و حل کردن بافت های محکم چوب و تهیه خمیر چوب با استفاده از دیگر مواد شیمیایی متداول می باشد. فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به کارخانجات تولید کاغذ نیز بخاطر ویژگی های ذکر شده آن در فرآیند تولید کاغذ می باشد.

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی جهت تولید مواد شوینده و بهداشتی

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی در فرآیند تولید مواد شوینده بسیار متداول و کاربردی می باشد. زیرا کربنات سدیم یک آنتی باکتریال و لکه بر قوی برای از بین بردن لکه های چربی و روغن ، گریس و الکل می باشد. همچنین برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز کاربرد دارد. از آن برای تمیز کردن کف خانه ، مایکروویو ، ابزار باغبانی ، فرش ، ابزار و وسایل نقره ، حیاط و … استفاده می شود. از کربنات سدیم برای تولید شامپو ، خمیردندان ، صابون و دترجنت ها به عنوان عامل آلکالی استفاده می شود.

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی برای مصرف در رنگرزی و نساجی

کربنات سدیم از گذشته تا کنون در صنعت رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات سدیم در رنگرزی نقش اساسی ایفا می کند. و فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به کارخانجات رنگرزی و نساجی یکی از اولویت های تولیدکنندگان این محصول می باشد. بدین صورت که هم به عنوان عامل استحکام دهنده بین رنگ و الیاف استفاده  می شود.

و هم می توان از آن برای ترکیب رنگ ها استفاده کرد. اگر کربنات سدیم با محلول کلرید نیکل ترکیب شود رنگ سبز بدست می آید. از طرفی اگر با محلول فنول فتالئین در الکل ترکیب شود درنهایت به ما رنگ ارغوانی تحویل می دهد.

آتشنشانی

محتویات کپسول اتش نشانی نسبت به نوع آتش و عامل آتش زا متفاوت است. به محتویات هر کپسول آتشنشانی فرمولاسیون آن می گویند.کربنات سدیم و جوش شیرین نیز دز این فرمولاسیون ها برای خاموش کردن آتش حاصل از مایعات و روغن ها کاربرد بسیار مهمی دارند.

و فروش کربنات سدیم 50 کیلویی به تولیدکنندگان مواد و کپسول های آتش خاموش کن به سبب کاربرد کربنات سدیم در این محصولات می باشد.

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی برای تولید فیلتر کارخانه ها

کربنات سدیم در فرآیندهای تصفیه مواد آلاینده بسیارکاربردی است. تصفیه علاوه بر اینکه شامل تصفیه آب است ، تصفیه هوا  را نیز شامل می شود. کربنات سدیم در فیلتر کارخانه هایی که مواد آلاینده استفاده می کنند اعمال می شود. تا بسیاری از ذرات آلاینده را حذف کند و از محیط زیست و انسان در برابر آنها محافظت کند. به همین جهت نیز فروش کربنات سدیم 50 کیلویی برای کارخانجات مورد توجه می باشد.

 

اطلاعات ایمنی مرتبط با فروش کربنات سدیم 50 کیلویی
خطر آتش گیری

کربنات سدیم خطر آتش گیری ندارد

شیوه مناسب جهت اطفا حریق

کیسه ها و بسته بندی های این محصول سریعا به دور از گرما و آتش انتقال دهید تا در اثر آتش و گرمای حاصل از ان تجزیه نگردد

مراقبت های ضروری فردی در هنگام کار با کربنات سدیم
حفاظت از پوست

همیشه باید از تماس مستقیم این ماده با پوست جلوگیری شودو می بایست به هنگام کار با کربنات سدیم و در صورت خشک بودن ان از دستکش پنبه ای مناسب استفاده نمود

مراقبت از چشم

می بایست در زمان کار با این ترکیب از عینک های مخصوص جهت محافظت از چشم استفاده نمود

حفاظت کلی بدنی

در هنگام کار باید از لباس کار مناسب و استاندارد استفاده گردد. و از تماس مستقیم بدن با آن جلوگیری شود همچنین باید در محل کار ، دوش آب و دستگاه چشم شور موجود و در دسترس باشد

مراقبت تنفسی

محیط کار حتما باید دارای دستگاههای مناسب باشد و کارکنان نیز می بایست از ماسک مناسب استفاده نمایند تا از استنشاق گرد و غبارهای حاصل از آن جلوگیری گردد

 

مراقبت های محیطی در صورت پخش تصادفی کربنات سدیم

مراقبت های مورد نیاز محیطی

محیط کار می بایست به سیستم تهویه مجهز گردد تا ذرات و گرد و غبار این محصول در فضا و محیط پیرامون پراکنده نشود

نظافت و رفع آلودگی از محیط

مواد پخش شده بر روی زمین را به داخل کیسه ها بریزید و پس از جمع آوری کامل ، محل آلوده را با آب فراوان بشوید. همچنین مراقب باشید تا این ماده وارد فاضلاب و آب های زیر زمینی نگردد.

اقدامات لازم جهت انبار ، حمل و بسته بندی برای فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

اقدامات لازم جهت حمل

این محصول ابتدا می بایست در بسته بندی های مناسب قرار گیرد و اپراتور نیز باید از تجهیزات ایمنی کامل استفاده نماید. و در هنگام حمل نیز باید مراقب باشد تا بسته بندی محصول آسیب نبیند و گرد و غبار محصول در محیط پیرامون پخش نشود

شرایط انبارداری

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی می بایست در بسته بندی ها و مخازن مناسب انبار و ذخیره سازی گردد. همچنین محل ذخیره سازی باید از رطوبت و اسیدها دور باشد.

بسته بندی مناسب

بسته بندی مناسب برای کربنات سدیم سنگین ، کیسه های پلی اتیلنی مخصوص می باشند

شرایط پایداری و واکنش های کربنات سدیم

شرایط پایداری

بهترین شرایط برای پایداری این محصول ، نگهداری از آن در دما و فشار استاندارد ، به دور از رطوبت و مواد نامرتبط شیمیایی می باشد

محیط ها و مواد مورد اجتناب

محیط های خیس و مرطوب که برخورد کربنات سدیم با آن ها موجب تولید سود سوز آور می گردد که بسیار سوزاننده می باشد

مواد شیمیایی نامرتبط و انواع اسیدهای قوی که تماس این ماده با آنها باعث تولید گاز دی اکسید کربن و گرمای زیاد می شود

 

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

فروش کربنات سدیم 50 کیلویی

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org